Syksy tulee – valoa!

9.11.2018

Teksti & kuvat: Tuomo Lankinen (https://www.strava.com/athletes/11536434)

 

”Valoa kansalle joka pimeydessä vaeltaa!” tapasi jo edesmennyt mummoni tokaista aina pimeän tultua valoja sytytellessään. Viimeistään nyt onkin aika kaivaa myös pyöräilyvalot kesäjemmasta ja ladata akut, sillä olemme hyvää vauhtia matkalla kohti vuoden pimeimpiä aikoja!

Polkupyörässä valojen käyttö on lain mukaan pakollista hämärällä ja pimeässä ajettaessa lisäten pyöräilijöiden turvallisuutta.

”Lain mukaan polkupyörässä on käytettävä valoja hämärällä ja pimeässä. Myös järkisyyt puoltavat valojen käyttöä polkupyörässä, sillä autoilija havaitsee valollisen pyörän riittävän ajoissa. Hämärällä ja pimeällä tulee pyörässä lain mukaan olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin. 1.1.2015 alkaen pyörään kiinnitetyn kiinteän valaisimen sijasta voi käyttää myös ominaisuuksiltaan vastaavaa pyöräilijään kiinnitettyä valaisinta, kuten otsalamppua. Jos pyörässä on takavalaisin, tulee sen näyttää punaista valoa. Oranssit pinnaheijastimet lisäävät näkyvyyttä. Pimeällä näkyvyyttä edistää lisäksi pyöräilijän heijastin ja heijastavat vaatteet tai heijastinliivi.” (Liikenneturva.fi)

Lisäksi sopiva valaisin lisää harrastustunteja kummasti talven pimeyden koittaessa, sillä valo mahdollistaa ajon mihin vuorokauden aikaan tahansa! Tututkin reitit tarjoavat aivan uudenlaisia elämyksiä pimeällä ajettaessa ja varsinkin maastopyöräily pimeässä metsässä on elämys, joka kaikkien pyöräilijöiden tulisi kokea!

Tämän tekstin tarkoituksena on esitellä perusajatuksia pyörän valaistuksesta ja auttaa lukijaa valojen hankintaan liittyvissä kysymyksissä.

Millaiseen käyttöön?

Kuten pyöräkaupoilla yleensä, alkaa myös sopivan valaisimen valinta kysymyksellä millaiseen käyttöön valaisinta ollaan hankkimassa. Aluksi on hyvä pohtia vastauksia ainakin seuraaviin asioihin: onko tarkoituksena hankkia valo työmatkakäyttöön, maantielenkeille vai maastopyöräilyyn, onko käyttö haja-asutus alueella vai kaupungissa ja miten pitkiä lenkkejä on tarkoitus ajaa. Kaikki nämä seikat vaikuttavat sopivan valon valintaan. Myös muiden mahdollisten tarpeiden kartoittaminen tässä vaiheessa auttaa hahmottamaan sopivaa valaisinta. Asiantunteva myyjä toki auttaa pyöräilijää myös tässä valinnassa.

Arkiajo & maantie

Useimmat ihmiset ajavat pyörällään arkiajoa taajama-alueilla. Tällöin tiet ovat valaistu katuvaloin, joten valo ei aluksi tunnu tarpeelliselta – näänhän eteeni ilmankin! Myös tällaisessa käytössä valaisin on kuitenkin enemmän kuin tarpeen pyöräilijöiden oman turvallisuuden vuoksi. Jos tarvitset valaisinta ainoastaan työmatkoille taajamissa, voi käyttöösi riittää pieni huomiovalo, jotta tulet nähdyksi. Huomiovaloissakin suosittelen valitsemaan mallin, joka on helposti ladattavissa ja jossa on laaja näkyvyys myös sivuille. Näin sinut huomataan paremmin kaupunkien lukuisissa risteyksissä.

Erilaisia huomiovaloja.

Jos toisinaan poikkeat työmatkoillasi myös poluille tai muille valaisemattomille alueille tai harrastat vaikkapa maantiepyöräilyä, kasvaa valaisimen vaatimustaso. Tällöin tulee valita valaisin, jossa valoa riittää myös siihen, että sen avulla näkee itse liikkua. Valotehoa on hyvä löytyä ainakin 500 lumenia, jotta sen turvin näkee ajella myös ilman katuvaloja. Valotehon lisäksi valokuvio on merkittävä tekijä. Isostakaan valotehosta ei ole hyötyä, jos valo menee ”harakoille”. Hyvä valokuvio on tasainen ilman tiukkoja rajoja.

Valoa ostaessa ja asentaessa tulee huomioida valon suuntaus. Valo tulee suunnata siten, ettei se häikäise muita tienkäyttäjiä. Valo kannattaa kohdistaa osoittamaan noin 1,5-5 metriä etupyörän eteen, jolloin valo ei häikäise muita. Sopiva valoteho on sellainen, että näet itse sillä ajaa, muttet häikäise muita tienkäyttäjiä. Tiellä hämärässä ja pimeällä ajaessa myös erilaiset vilkkutoiminnot kannattaa unohtaa ja pitää valo jatkuvasti palamassa.

Laadukkaassa taajamaan tarkoitetussa valossa valoa tulee myös valon sivulle.

Laadukas valaisin on ladattava ja kestävä, sillä esimerkiksi aktiivisessa työmatkakäytössä valolle saattaa kertyä useita satoja käyttökertoja vuodessa. Ladattavuus merkitsee vapautusta patterirumbasta. Itse laitan aina töihin päästyäni valon lataukseen ja illalla kotiin lähtiessä valo odottaa akku täynnä. Myös mekaaninen kestävyys vettä, pakkasta ja pudotuksia vastaan on tärkeää aktiivisessa käytössä. Ethän halua uusia valaisinta aina parin kuukauden välein!

Arkikäyttöön tarkoitetun valaisimen kiinnitystä kannattaa tarkistella ennen ostopäätöstä. Helppo irrotettavuus esimerkiksi tankotelineestä sujuvoittaa arkea esimerkiksi kauppareissujen yhteydessä.

Exposure Lights Sirius Mk7 – työmatkalle ja maantielle!

Testattu Exposuren Sirius (750 lumenia, 125€) on työmatkakäyttöön ja maantielle suunniteltu valaisin, jonka suunnittelussa on huomioitu käyttötarkoituksen asettamat vaatimukset. Valaisin on tehty anodisoidusta alumiinista ja jykevän rakenteen voisi olettaa kestävän vettä, kolhuja ja jatkuvaa aktiivista käyttöä. Valaisimen valopää on muotoiltu siten, että se takaa valon näkyvyyden myös sivuille risteysturvallisuuden parantamiseksi.

Siriuksen 750 lumenin valoteho ja 1,5h paloaika riittää mainiosti myös ns. mutkan kautta tehdyille työmatkoille pimeässä ja sillä pärjää auttavasti myös maastossa. Taajamakäyttöön sopivammalla hieman matalammalla valoteholla Sirius palaa valitusta valotehosta riippuen 3-24h. Valo on luonnollisesti ladattava. Takapaneelissa olevien ledien väri muuttuu akun lataustason mukaan, joten latausastetta ja latauksen etenemistä voi seurata niiden avulla.

Siriuksella näkee ajella kotiin myös mutkan kautta! 😉

Maantietä Siriuksella ajelee varsin huoletta ja onpa valaisimessa myös erityinen ”day bright” toiminto päivänvalossa ajeluun. Tässä toiminnossa valo välähtää sykäyksittäin ja parantaa näin pyöräilijän näkyvyyttä esimerkiksi matalalta paistavan auringon viimesäteissä ajellessa.

Itse tykästyin Siriukseen testin aikana sen verran paljon, että ostin valaisimen itselleni testin jälkeen. Sen arkikäyttöön sopiva valoteho, sivunäkyvyys, kestävän oloinen rakenne ja ladattavuus sai minut vakuuttuneeksi siitä, että tässä on minulle sopiva valaisin työmatkoille ja maantiepyöräilyyn vuosiksi eteenpäin.

Maastopyöräily

Syksyinen märkä metsä yhdistettynä maastopyöräilyn koviin vauhteihin kapeilla poluilla asettaa valoille asetetut vaatimukset hieman korkeammalle kuin arkivaloissa. Maastopyöräilyyn hankittavan valon valotehon tulisi mielestäni olla vähintään 1000 lumenia.

Maastossa valotehoa tarvitaan rutkasti työmatkakäyttöä enemmän!

Pelkkä valoteho ei kuitenkaan yksin riitä vaan valon tuottama valokuvio on hyvin keskeinen valon käytettävyyteen liittyvä seikka. Hyvä valokuvio on tasainen ilman jyrkkiä valotehon raja-alueita, sillä ne hankaloittavat ajamista maastossa. Tähän liittyen maastopyöräilijöillä näkee usein kahta eri valoa, joista toinen on sijoitettu tankoon ja toinen esimerkiksi kypärään. Kahdesta lähteestä tuleva valo luo tasaisemman valokuvion, jolloin polun pinnanmuotojen hahmottaminen vauhdissa helpottuu ja esimerkiksi kivien luomat varjoalueet jäävät lyhyemmiksi. Tuplavalon etuna on myös ongelmatilanteissa se, että toinen valo on mahdollisesti vielä toimintakuntoinen akun loppuessa tai valon hajotessa, jolloin metsästä pääsee vielä pois taluttamatta pyörää kännykän himmeässä valossa (been there done that!).

Maastopyörään valoa valitessa kannattaa huomioida myös akun kapasiteetti suhteessa omiin lenkkeihin siten, että akussa riittää potku vähintään yhtä pitkään kuin reisissä jerkku. Ulkoisilla akuilla varustetut valot mahdollistavat akun vaihdon vaikkapa pitkien ajojen aikana. Esimerkiksi vuosittain ajettava talvipäivänseisausajo vaatii valaisimelta noin 18h paloajan, joten tällaisissa erikoisajoissa vaihtoakku tai latausmahdollisuus tulee ottaa huomioon. Markkinoilta löytyy myös tehokkaita dynamovaloja, joiden kanssa akkujen riittävyydestä ei tarvitse huolehtia. Yhtenä esimerkkinä mainittakoon Exposure Lightsin Revo, jota myydään yksittäisenä tai pakettina dynamonavan kanssa.

Myös maastopyöräilyssä valon luotettavuuteen kannattaa panostaa. Laadukkaan valon ostamalla saat lenkkikaverin vuosiksi eteenpäin ilman pelkoa pimeään metsään yksin jäämisestä.

Exposure Lights Toro Mk 10 – laatua maastoon!

Testaamani Exposure Lights Toro Mk 10 (2650 lumenia, 359€) on tehokas maastopyöräilyyn suunniteltu tankovalaisin. Toron valoteho riittää erinomaisesti maastopyöräilyyn ja sen valokuvio on varsin tasainen. Pari iltaa pimeillä poluilla valoa testatessani ei kertaakaan tullut vastaan tilannetta, jossa valotehoa olisi kaivannut lisää.

Toro kiinnitettynä tankoon. Takaosan OLED näyttö kertoo jäljellä olevan paloajan.

Toro kiinnitetään tankoon varsin jämäkän oloisella metallikiinnikkeellä. Valo pysyy paikallaan kovemmassakin röykkyytyksessä ja tarvittaessa se on kuitenkin nopeasti irrotettavissa. Toro on varustettu Reflex+ ominaisuudella, jonka ansiosta valaisin ”aistii” nopeuden säätäen valotehon vastaamaan kulloistakin tarvetta. Hitaasti ylämäkeen puskiessa valo himmenee ja vauhdilla alamäkeen pudotellessa se puolestaan syttyy täyteen paloonsa. Tämä ominaisuus säästää akkua ja valoa on käytettävissä silloin kuin sitä eniten tarvitaan ilman lampun jatkuvaa säätämistä. Reflex+ ominaisuudesta löytyy kolme eri tasoa, joista voi valita lenkin pituuden mukaan sopivan maksimipaloajan (3h, 6h ja 12h).

Erikseen ostettavalla johdolla Toroa voi käyttää myös virtapankkina vaikkapa kännykän lataamiseksi. Tämä voi olla näppärä ominaisuus esimerkiksi retkeilykäytössä.

Toron mukana toimitetaan latausjohto seinäpistokkeesta, USB latausjohto ja ohjekirjanen. Jostain syystä testikappaleen mukana toimitettu latauslaite on vain brittipistoke yhteensopiva, mutta tarjolla on myös EU-pistokkeisiin sopiva malli. Mukana tulevalla USB latausjohdolla lampun saa kuitenkin ladattua ilman ongelmia. Latausaika tyhjästä täyteen on 6h. Valon lataustasoa voi seurata niin ladatessa kuin lenkilläkin takapaneelin OLED näytön kautta. Käytössä näyttö ilmoittaa miten pitkään akkua riittää kullakin valoteholla.

Takavalot ja lisätarvikkeet

Myös takavalon käyttö on järkevää varsinkin työmatka- ja maantiepyöräilijälle. Takavalon tulee olla punainen. Takavalojen vilkkuominaisuudet jakavat melko voimakkaasti ihmisiä: toisaalta ne huomataan paremmin, jolloin pyöräilijän turvallisuus lisääntyy, mutta toisaalta ne tuntuvat ärsyttävän monia. Itse suosin takavaloina sellaisia malleja, jossa voin itse valita palaako valo jatkuvasti vai vilkkuen. Normaalissa työmatkakäytössä ja hyvissä olosuhteissa ajaessa käytän jatkuvasti palavaa tilaa. Sumussa, yksin maantiellä auringonlaskun aikaan ajellessa ja muissa vastaavissa haastavammissa olosuhteissa käytän yleensä vilkkumoodia lisänäkyvyyden saavuttamiseksi.

Exposure lightsin valoihin on saatavana USB latausjohto, jolla valoja voi käyttää myös virtapankkina vaikkapa puhelimen lataukseen. Tämä voi olla tarpeellinen lisävaruste vaikkapa retkeilykäytössä.

Tullaan nähdyksi!

Valaisinten ohella myös heijastimilla varustetut vaatteet parantavat pyöräilijän näkyvyyttä hämärässä. Useissa pyöräilyvaatteissa näkyvyyttä on mietitty jo vaatteen suunnitteluvaiheessa lisäämällä heijastimia kohtiin, jossa niiden näkyvyys on paras mahdollinen. Hyviin vaatteisiin panostamalla saat siis ympärivuotisen ajomukavuuden ohella myös turvallisuutta!

 

Nähdään ja näytään liikenteessä myös syksyllä!