Retul bikefit – pyörä miestä myöden!

16.12.2018

Teksti ja kuvat: Tuomo Lankinen

Bikefitillä tarkoitetaan mittauspalvelua, jonka tarkoituksena on mahdollistaa mukava ja tehokas pyöräilyasento kullekin ajajalle räätälöitynä. Bikefit voidaan toteuttaa jo ennen pyörän ostoa sopivan pyörämallin ja koon valitsemiseksi tai bikefitin tulosten avulla voidaan muokata jo tallista löytyvä pyörää paremmin kuskille sopivaksi säätämällä pyörän osia (esim. satulan korkeus, asento, tangon asento jne.) tai vaihtamalla osia paremmin kuskille sopiviin (esim. pidempi ohjainkannatin, kapeampi tanko tai erilainen satula).

Bikefitin keskeisimmät tavoitteet ovat yleensä rasitusvammojen ehkäisy, ajomukavuuden lisääminen ja suorituskyvyn parantaminen. Näitä painotetaan eri mitoituksissa hieman eritavoin, mutta mitoituksella saadaan selville kuljettajan kehon luomat ”raja-arvot” joiden sisällä esimerkiksi aerodynaamisempaa asentoa voidaan hakea tehon kärsimättä.

Mitoitus toteutetaan usein pyöräliikkeessä tarkoitusta varten tehdyllä pyörällä (ns. fittipyörä), jonka säätöjä on mahdollista muuttaa helposti ajon aikana. Pyöräliike Varustamolla on käytössään Retul bikefit palvelukokonaisuus, joka korostaa kuljettajan mukavuuden merkitystä tehokkaan ja suorituskykyisen ajoasennon etsimisessä. Retul on osa Specialized konsernia ja mittauksen aikana mahdollisesti havaittuihin tarpeisiin järjestelmä ehdottaakin suoraan Specializedin mallistosta sopivia lisävarusteita. Mitoituksen voi toki tehdä myös muun merkkisiin pyöriin ja lisävarusteisiin eli se ei sido kuljettajaa valinnoissaan pelkästään Specializedin tuotteisiin.

 

Valmiina mitoitukseen! Taustalla näkyvää hierontapöytää käytettiin liikkuvuustestien tekemiseen ennen varsinaista poljentaosuutta. Taustalla näkyy myös Retul- laitteiston kamera, jonka avulla pyöräilijän liike saadaan luettua tietokoneelle.

Sain viime viikolla tilaisuuden käydä elämäni ensimmäisessä bikefitissä ja tässä tekstissä kerron mitoituksen kulusta ja havainnoista.

 

Alkukartoitus

Bikefit aloitettiin rennosti kahvikupin äärellä jutustelemalla. Keskustelussa käytiin läpi harrastustaustaa, mietittiin tulevaisuuden tavoitteita, keskusteltiin aikaisemmista vaivoista ja mahdollisista loukkaantumisista.

Itselläni ajokokemusta on vasta noin neljältä vuodelta, mutta ajoa tulee nykyään melko aktiivisesti keskimäärin noin 10-15 tuntia viikossa. Minulla ei ole mitään aikaisempaa kokemusta pyörän säätämisestä muutamaa satunnaista Youtube videoita enempää, joten mitoitukseen osallistuminen olikin kiinnostavaa jo pelkästään anatomian oppimisen kannalta.

 

Lähtötilanteessa pyörä mitattiin lähelle nykyistä ajoasentoa.

Olen toistaiseksi säästynyt loukkaantumisilta ja suuremmilta rasitusvammoilta. Alkukartoituksessa otin esiin satunnaiset puutumisvaivat oikeassa kädessä ja oikeassa polvessa ajoittain esiintyvät kiputilat. Oikean polven ongelmat olen jo aikaisemmin yhdistänyt pakaralihaksen heikkouteen, joka varsinkin väsyneenä saa aikaan sivuliikettä polveen. Heikkous näkyy myös luisteluhiihdossa ja pidempiä matkoja juostessa, kun varsinkin oikea jalka ”sortuu” helposti sisäänpäin.

Alkukartoituksessa tehtiin tukku erilaisia liikkuvuustehtäviä ja mittauksia, joilla kehon ominaisuuksia pyrittiin selvittämään. Mittausten mukaan minulla on pyöräilyyn tarvittava liikkuvuus, eikä kehossani ole mainittavia ja siten erityishuomiota vaativia epäsymmetrioita.

Pyörän päälle

Bikefitin toisessa vaiheessa kehoon kiinnitettiin kahdeksan anturia kehon nivelkohtiin liikkeen mallinnusta varten. Antureita kiinnitettiin niin kenkiin, polveen, lonkkaan, olkapäähän kuin käsiin. Kameran käynnistyessä ruudulle välittyi kuva liikkuvasta pyöräilijästä, jossa näiden anturien liike näkyi reaaliaikaisesti.

 

Anturin ”alusta” kiinnitettiin kehoon vahvalla kaksipuoleisella teipillä ja itse anturi alustaan tarranauhalla.

Alkutilanteessa fittipyörän asento säädettiin mahdollisimman lähelle oman tämänhetkisen maantiepyörän säätöjä niin rungon, ohjaamon kuin satulankin suhteen. Lähtötilanteessa pyörä tuntuikin varsin tutulle. Alkusäädön jälkeen poljin pyörällä hetken, jotta ohjelmisto tunnisti nivelkulmat ja kehon liikkeen antaen lähtökohdan, josta ajoasentoa lähdettiin kehittämään. Näytölle ilmaantui joukko eri muuttujia ja niiden ohjeelliset viitearvot. Osa mittaustuloksista oli viitearvojen sisällä jo heti alussa.

Sen jälkeen mittaaminen eteni käytännössä niin, että minä poljin pyörää ja asiantuntijana toiminut Joni sääteli pyörää ”lennosta”. Olikin varsin mielenkiintoista seurata, miten pienet muutokset vaikkapa satulan paikassa tai korkeudessa vaikuttivat välittömästi ruudulla näkyviin numeroihin!

Kun kaikki mitattavat muuttujat oli saatu viitearvojen sisään ja ajoasento tuntui muutenkin hyvältä, oli aikaa hetki pyöritellä rauhassa ja makustella tehtyjä muutoksia. Ensimmäinen oma havainto asennon muutoksesta olikin se, että teki mieli alkaa polkea kovempaa. En tiedä oliko kyseessä pelkästään psykologinen vaikutus, mutta asento tuntui paremmalta ja kannusti reippaampaan polkemiseen!

Kun ajoasento oli saatu säädettyä, oli aika ottaa fittipyörästä lopulliset mitat, joiden perusteella myös oman pyörän säätäminen kotioloissa pitäisi onnistua.

 

Joni mittaa säädöt lopullisen mitoituksen päätteeksi.

Muutoksia?

Pääpiirteissään mitoituksessa vahvistui ennakko-oletus siitä, että olen onnistunut säätämään pyöräni melko sopivaksi yritys ja erehdys menetelmällä. Muutamia kehitettäviä asioitakin mitoituksessa nousi esiin.

Ensinnäkin todettiin, että kapeiden hartioideni vuoksi maksimaalinen tangon leveys maantiepyörään on 40cm. Maantiepyörässäni onkin juuri tuon levyinen tanko, mutta cyclocrossia olen ajanut pyörän mukana tulleella 44cm leveällä tangolla. Mitoitus pisti vakavasi miettimään kapeamman tangon asentamista myös CX-pyörään. En tiedä onko syynä minulle liian leveä tanko, kylmyys ja ajoviima vai crossikisojen tangon pelonsekainen puristaminen, mutta oikean käden ranne ja kyynärvarsi ovat tänä syksynä olleet poikkeuksellisen kipeänä. Ehkäpä kapeampi tanko auttaisi ranteet luonnollisempaan asentoon ja näin käsikipu helpottaisi?

Toinen mitoituksessa vahvistettu ”ongelmakohtani” on varsinkin oikean polven sortuminen sisäänpäin polkiessa. Ongelmaan lähdettiin hakemaan parannusta miettimällä klossin pientä säätämistä, jota ei kuitenkaan vielä toteutettu, sillä mitoituksessa käyttämäni maastokenkä ei mahdollista klossin säätöä sivusuunnassa. Maantiekengällä tämä muutos kuitenkin otetaan käytöön. Toinen polvia silmällä pitäen tehty muutos oli paremmin holvikaarta tukevien pohjallisten asentaminen kenkiin. Rehellisyyden nimissä on kuitenkin todettava, että todennäköisesti paras apu polviongelmiin saavutettaisiin vahvistamalla pakaralihasta eli jumppaamalla peppuun lisää voimaa. 😉

Mitoituksen aikana testatut Specializedin pohjalliset muuttivat poljentaa välittömästi ja ne jäivätkin testiin myös mitoituksen jälkeen.

Mitoituksen tuloksena myös satulaa laskettiin muutama milli alaspäin ja satulan paikkaa siirrettiin hieman eteenpäin.

Loppusanat

Retul Bikefit oli mielestäni erinomaisen mielenkiintoinen kokonaisuus, jonka avulla sai hyvän käsityksen oikeasta ajoasennosta. Lisäksi se vahvisti omaa kehontuntemusta pyöräilyä silmällä pitäen. Bikefit onkin oivallinen sijoitus pyöräilijälle, joka haluaa mukavuutta ja parempaa suorituskykyä ajamiseen!

Retul bikefitin hinta on Varustamolla 250€ ja mitoituksen kesto 2-3h. Mukaan tarvitset pyöräilyvaatteet (lyhythihainen pyöräilypaita ja ajohousut), pyöräilykengät ja -polkimet, pyyhkeen ja oman pyörän jos mitoitus siirretään suoraan omaan pyörään.

Laitteistolla voidaan toteuttaa myös karkeampi sopivan pyöräkoon mitoitus ennen uuden pyörän ostoa. Sen kesto on noin 30min ja hinta 50€. Varustamolta pyörää ostettaessa tämä mitoitus on maksuton, joten se kannattaa hyödyntää oikean kokoisen pyörän valitsemiseksi!