Pikatestissä Specialized Epic Expert EVO

19.1.2019

Teksti, kuvat ja video: Tuomo Lankinen

Pyöräliike Varustamolla on tarjolla valikoima ajoittain vaihtuvia demo-pyöriä, joita pääsee kokeilemaan käytännössä oikeissa ajo-olosuhteissa ennen ostopäätöstä! Normaalin parkkipaikkapyörittelyn sijaan näillä pyörillä pääsee siis ajamaan oikeita lenkkejä ja testaamaan olisiko tämä pyörä juuri se oikea sinulle! Ehdoton etu paikallisessa testimahdollisuudessa on myös se, että testejä pääsee ajamaan tutuilla poluilla, jolloin kutakin pyörää on helppo verrata keskenään tai omaan aikaisempaan kalustoon. Aikaisempia ajoaikoja voi katsella vaikkapa Stravasta ja testata pääsisiköhän uudella pyörällä entistäkin kovempaa… 😉

 

Specialized Epic Expert EVO

Taannoin Varustamolle tuli testattavaksi Specializedin uusi Epic Expert EVO, joka herätti mielenkiintoni välittömästi. Viimevuoden kisapyörästä (Epic Pro) tuttu hiilikuiturunko ja sama Brain takaiskunvaimennin yhdistettynä pidempään keulaan (120mm) ja hissitolppaan vaikuttivat ehdottomasti testaamisen arvoiselta yhdistelmältä.

”Epic EVOssa on korjattu kaikki normaalin Epicin puutteet!”

Varustamon Pasin ensikommentti EVOsta.

EVOssa on hissitolpan ja pidemmän keulan ohella hieman karkeampi rengastus vakiona sekä sen tehdasasenteinen tanko on hieman leveämpi (EVO 750mm leveä, normaalisti Epicissä 720mm). Lisäksi EVOn etujarrulevy on 20mm suurempi.

 

Näillä muutoksilla on haettu hieman leppoisampaa ja hauskempaa ajettavaa varsinkin alamäkiin. Vauhtien kasvaessa EVO on helpommin hallittavissa kiitos pidemmän keulan, loivemman keulakulman, karkeampien renkaiden ja tehokkaampien jarrujen. Lisäksi hissitolppa tuo luonnollisesti lisää tilaa ohjaamoon, jolloin pyörän käsittely alamäissä helpottuu. Leveämpi ohjaustanko tuo vakautta ajamiseen. Luonnollisesti karkeammat renkaat lisäävät aavistuksen vierintävastusta, mutta lisäävät renkaan pitoa ja siten luottoa ajamiseen. Voimansiirtopuolella Expert EVO on varustettu pykälää edullisemmalla GX Eagle osasarjalla viime kesän Epic Pron Eagle X01 verrattuna.

Ajofiiliksiä

Merkittävä ero etukäteen ajateltuna viime kesän Epic Prohon verrattuna oli pyörän massa. Expert EVO painaa reilun kilon Prota enemmän (EVO 11,9kg vs Pro 10,7kg L-koossa). Ero muodostuu pääasiassa karkeammista renkaista, hissitolpasta ja edullisemmasta voimansiirrosta.

Poluilla painoero on kuitenkin vaikea huomata. Toki pyörä saattaa olla himppasen hitaammin kiihtyvä ja pitkissä ylämäissä sillä saattaa hävitä muutamia sekunteja Prohon verrattuna, mutta hirvittävän suuresta erosta tuskin on kyse. Painoero on kuitenkin olemassa ja todennäköisesti innokkaimmat kisakuskit valitsevat myös jatkossa joko Epic Pron tai Epic Expertin pidempijoustoisen EVOn sijaan.

 

 

Alamäessä ja yleisessä polkuajelussa EVO on sen sijaan omimmillaan. Alamäessä hissitolpan luoma lisätila tuo ajamiseen hauskuutta ja vauhtia. Pidempi iskunvaimennus edessä loiventaa pyörän keulakulmaa asteella, joka edelleen lisää vakautta alamäkiin. EVO onkin selkeästi Prota hauskempi ajaa! Tavallisessa polkuajelussa kisojen ulkopuolella Epic Prolla kaipasi usein pidempää iskunvaimennusta keulaan, sillä varsinkin Pron Brain keula oli toisinaan varsin kova ajettava.

Epic EVO on jo ensilenkin perusteella varsin kiinnostava maastopyörä polkukaahailuun ja satunnaiseen kisailuun. Epicin erinomainen poljentatehokkuus on edelleen tallella, mutta sen lisäksi EVO toimittaa tullessaan aimo annoksen hauskuutta ajamiseen ja vauhtia alamäkiin. EVOsta saakin varmasti itselleen huippuhauskan yleismaastopyörän Suomen olosuhteisiin!

 

Expert EVO on testattavissa Varustamolla L-kokoisena. Hae pyörä testiin ja kokeile itse!

Expert EVOn ohella Specializedilla on tarjolla myös alumiinirunkoinen Epic Comp EVO, joka on hinnaltaan noin pari tuhatta euroa Expert EVOa edullisempi.